Odnośniki

[PDF] Codex Iuris Canonici [Rzym 1933]

[PDF] Codex Iuris Canonici [Rzym 1933]

PROFESSIO CATHOLICAE FIDEI

Ego N. firma fide credo et profiteor omnia et singula, quae continentur in symbolo Fidei, quo sancta Romana Ecclesia utitur, videlicet: Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium. Et in unum Dominum Iesum Christum, Filium Dei Unigenitum. Et ex Patre natum, ante omnia saecula. Deum de Deo, lumen de lumine, Deum verum de Deo vero. Genitum non factum, consubstantialem Patri: per quem omnia facta sunt. Qui propter nos homines, et propter nostram salutem descendit de caelis. Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et Homo factus est.Crucifixus etiam pro nobis, sub Pontio Pilato: passus, et sepultus est. Et resurrexit tertia die, secundum Scripturas. Et ascendit in caelum: sedet ad dexteram Patris. Et iterum venturus est cum gloria iudicare vivos et mortuos: cuius regni non erit finis. Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem: qui ex Patre Filioque procedit. Qui cum Patre et Filio simul adoratur, et conglorificatur: qui locutus est per prophetas. Et Unam, Sanctam, Catholicam et Apostolicam Ecclesiam. Confiteor unum Iiaptisma in remissionem peccatorum. Et exspecto resurrectionem mortuorum. Et vitam venturi saeculi. Amen. Czytaj dalej [PDF] Codex Iuris Canonici [Rzym 1933]

202 herezje antysoboru watykańskiego 1962-1965

202 herezje antysoboru watykańskiego 1962-1965

Herezja w księgach Nowego Testamentu uważana jest jako zło wielkie, rozrywające jedność wiary, sprzeczne z ideą jednej i prawdziwej nauki Chrystusa; — tak też zapatrywano się na herezję i za taką ją miano   przez  wszystkie  wieki trwania. Od wieku XII poczęto nazywać herezję kacerstwem (niemieckie Ketzerei), najprawdopodobniej od sł. kataros (czysty), tak bowiem nazywali siebie heretycy w odróżnieniu od katolików. Herezja przedmiotowo pojmowana, jest to nauka sprzeczna z nauką objawioną, podmiotowo rozpatrywana jest to błąd rozmyślny przeciwko wierze
objawionej u tego, który jest chrześcijaninem. Jeżeli ktoś głosi naukę sprzeczną z wiarą objawioną, lecz nie wie, że błądzi, taki człowiek nie jest heretykiem w ścisłym znaczeniu tego słowa, czyli formalnym heretykiem, lecz tylko materialnym, i   żadnym  karom podlegać nie może.

Czytaj dalej 202 herezje antysoboru watykańskiego 1962-1965

[PDF] Św. Ignacego ćwiczenia duchowne czyli Rekolekcje [Warszawa 1899]

[PDF] Św. Ignacego ćwiczenia duchowne czyli Rekolekcje [Warszawa 1899]

Jesteś stworzony od Boga abyś Go znał, kochał i służył Mu w tym życiu dla posiadania Go w życiu przyszłym. Więc: 1) Służenie Bogu jest głównym i istotnym końcem twoim. Bóg cię nie stworzył dla bogactw, dla zabaw, dla zaszczytów; lecz na to tylko, abyś Mu służył. 2) Służenie Bogu jest twoim końcem jedynym. Choćbyś największych dziwów dokonał na świecie, a nie dla Boga je zdziałał, na co się zdadzą?—na nic. 3) Służenie Bogu jest twoim końcem ostatecznym. I dlatego dusza twoja nie dozna prawdziwego pokoju, dopóki tego końca nie znajdzie. 4) Służenie Bogu jest końcem największym, bo odeń zależy wieczność szczęśliwa albo nieszczęśliwa.

Czytaj dalej [PDF] Św. Ignacego ćwiczenia duchowne czyli Rekolekcje [Warszawa 1899]

[DJVU] DENZINGER – Enchiridion symbolorum definitionum [Fryburg 1911]

[DJVU] DENZINGER – Enchiridion symbolorum definitionum [Fryburg 1911]

Nauczamy zatem i wyjaśniamy, zgodnie ze świadectwami Ewangelii, że Chrystus Pan bezpośrednio i wprost przyrzekł oraz udzielił Św. Piotrowi Apostołowi prymatu jurysdykcji nad całym Kościołem Bożym. Tylko bowiem Szymonowi, któremu wcześniej powiedział: Ty będziesz zwan Cephas, gdy ten wyznał mówiąc: Tyś jest Chrystus syn Boga żywego, Pan rzekł w uroczystych słowach: Błogosławionyś jest Simonie Bariona: bo ciało i krew nie objawiła tobie, ale Ociec mój który jest w niebiesiech. A ja tobie powiadam, iżeś ty jest opoka: a na tej opoce zbuduję kościół mój: a bramy piekielne nie zwyciężą go. Tylko też Szymonowi Piotrowi udzielił Jezus po swym zmartwychwstaniu jurysdykcji najwyższego pasterza i zarządcy całej owczarni, mówiąc: Paś baranki moje; Paś owce moje. Tej, jakże jasnej nauce Pisma Świętego, zawsze w ten sposób przez Kościół rozumianej, otwarcie sprzeciwiają się fałszywe opinie tych, którzy odrzucając formę rządów ustanowioną przez Chrystusa w Jego Kościele, przewrotnie zaprzeczają, że tylko sam Piotr przed pozostałymi apostołami – czy to przed każdym z osobna, czy to przed wszystkimi razem – został przez Chrystusa wyposażony w prawdziwy i właściwy prymat jurysdykcyjny; albo opinie tych, którzy twierdzą, że ten prymat nie był powierzony bezpośrednio Św. Piotrowi, ale Kościołowi, a przez niego jemu jako słudze tegoż Kościoła.

Czytaj dalej [DJVU] DENZINGER – Enchiridion symbolorum definitionum [Fryburg 1911]

[PDF] Bp Pelczar – MASONERYA. Jej istota, zasady, dążności, początki, rozwój, organizacya, ceremoniał i działanie [Kraków 1914]

[PDF] Bp Pelczar – MASONERYA. Jej istota, zasady, dążności, początki, rozwój, organizacya, ceremoniał i działanie [Kraków 1914]

Nienawiść masonerii do Kościoła katolickiego jest iście fanatyczną,
a zewnętrznymi objawami tej nienawiści są ustawy antykościelne, zmierzające do konfiskaty dóbr kościelnych, zniesienia klasztorów, zaprowadzenia cywilnych małżeństw i pogrzebów, palenia ciał itd. Jest ona także stowarzyszeniem politycznym, używającym wszelkich środków, nawet rewolucyjnych, by wywierać zgubny swój wpływ na rządy i parlamenty. Między tymi środkami prym dzierży zatruwanie ducha młodzieży przez szkołę niechrześcijańską; a największą jej siłę stanowi międzynarodowa jej organizacja. Pod względem społecznym masoneria nie sprzyja patryjotyzmowi i pracy dla dobra warstw niższych, bo w handlu i przemyśle, gdzie posiada wpływ przemożny, powoduje się wyłącznie egoizmem.

Czytaj dalej [PDF] Bp Pelczar – MASONERYA. Jej istota, zasady, dążności, początki, rozwój, organizacya, ceremoniał i działanie [Kraków 1914]

[DJVU] Kard. Hlond – O chrześcijańskie zasady życia państwowego [Katowice 1932]

[DJVU] Kard. Hlond – O chrześcijańskie zasady życia państwowego [Katowice 1932]

Polska wzorem państwa chrześcijańskiego.

Mamy z woli bożej swoje państwo, musimy mieć swoją polityką. Jaka
będzie nasza polityka, takie będzie państwo. A polityka nasza taka będzie, jaki będzie nasz pogląd na państwo i jaka będzie nasza etyka życia publicznego.
Zdrowa być musi nasza filozofia państwowa. Czysta i dostojna powinna być nasza polityka. Bo nie po to mamy swoje państwo, by popadło w niemoc i bezrząd.
Wśród ogólnego przesilenia państwowości wśród ogólnego kryzysu sumienia politycznego, ty, Polsko, bądź wzorem chrześcijańskiego państwa.
Bądź godną cząstką powszechnego Królestwa Chrystusowego pod płaszczem opiekuńczym Najświętszej Maryi Panny, Królowej Korony Polskiej, i za wstawiennictwem  naszych  świętych Patronów.
Z Bogiem idź w władną przyszłość! Jeszcze daleką drogę masz! (3 Król. 19, 7. ).

Czytaj dalej [DJVU] Kard. Hlond – O chrześcijańskie zasady życia państwowego [Katowice 1932]

[DJVU] x. Pietrzak – Niepokalana Królowa Polski [Kraków 1926]

[DJVU] x. Pietrzak – Niepokalana Królowa Polski [Kraków 1926]

Szczęśliwe Narody,  które taką mają historię, jak Polska, szczęśliwszego od Was nie widzę Państwa, gdyż Wam jedynym zechciała być Królową Marya, a to jest zaszczyt nad zaszczyty i szczęście niewymowne — obyście to tylko zrozumieli sami (z aktów zakonu Maryanów dawnych).

Czytaj dalej [DJVU] x. Pietrzak – Niepokalana Królowa Polski [Kraków 1926]

[DJVU] prof. Schneider – Wychowanie katolickie w rodzinie [Katowice 1939]

[DJVU] prof. Schneider – Wychowanie katolickie w rodzinie [Katowice 1939]

Bóg ustanowił małżeństwo i rodzinę już w raju. Uczy nas tego Genezis, pierwsza księga Mojżesza, zawierająca w pierwszych rozdziałach zarys teologii, kosmogonii i antropologii, zasady nauki o Bogu, o powstaniu świata, o stworzeniu człowieka i jego istocie. Jest ona dowodem, że człowiek od wieków wierzył w jednego Boga, który stworzył świat i człowieka na obraz i podobieństwo swoje, świadczy ona o istnieniu jednożeństwa i rodziny dla utrzymania rodzaju ludzkiego.

Czytaj dalej [DJVU] prof. Schneider – Wychowanie katolickie w rodzinie [Katowice 1939]

[DJVU] o. Schryvers – Boski przyjaciel. Myśli rekolekcyjne [Kraków 1926]

[DJVU] o. Schryvers – Boski przyjaciel. Myśli rekolekcyjne [Kraków 1926]

Być świętym, to znaczy przykładać się spokojnie do spełniania obowiązków swo­jego stanu, aby Panu Jezusowi przyjemność sprawić, znosić przeciwności życia, aby się Jemu po­dobać i zostawiać Mu zupełną swobodę rozporzą­dzania duszą i ciałem, zdrowiem i wszelkiemi do­brami, według Jego upodobania.
Jezus żąda tylko serca.
Czytaj dalej [DJVU] o. Schryvers – Boski przyjaciel. Myśli rekolekcyjne [Kraków 1926]

[PDF] x. Jackowski – Rozważ to dobrze [Kraków 1891]

[PDF] x. Jackowski – Rozważ to dobrze [Kraków 1891]

Czyś to kiedy rozważył, co jest przyczyną tak pospolitego między ludźmi niedbalstwa w sprawie zbawienia? a tym samym źródłem wiecznego potępienia tylu osób?
Podobno nie co innego, jeno to, ze rzadko, albo wcale nie myślą o prawdach wiecznych; bo stąd, mówi prorok Jeremiasz, pochodzą wszystkie zdrożności i skażenia obyczajów na świecie, że nie ma nikogo, coby rozważał w sercu.

Czytaj dalej [PDF] x. Jackowski – Rozważ to dobrze [Kraków 1891]

[DJVU] x. Rolfus – Nauka WIARY i OBYCZAJÓW Kościoła Katolickiego wyłożona obszernie [Mikołów 1894]

[DJVU] x. Rolfus – Nauka WIARY i OBYCZAJÓW Kościoła Katolickiego wyłożona obszernie [Mikołów 1894]

Po cóż jestem na ziemi? Cóż jest mym ostatnim, jedynym i najwyższym celem, do którego zmierzać i  dążyć winienem? To pytanie winien sobie zadać każdy, do niego zastosować, winien wszystkie swe postępki i czyny.
Jakiś cel musi koniecznie mieć życie ludzkie na tym świecie. Życie bez celu jest czymś niepodobnym, sprzeciwiającym się naturze ludzkiej. Obejrzawszy się koło siebie, widzimy, że każde stworzenie jest do czegoś przeznaczone. Każdej rzeczy wartość polega
jedynie na tym, czy jest do czegoś przydatną.

Czytaj dalej [DJVU] x. Rolfus – Nauka WIARY i OBYCZAJÓW Kościoła Katolickiego wyłożona obszernie [Mikołów 1894]

[PDF] x. Dąbrowski T. – Homilie na niedziele i uroczyste święta całego roku [Warszawa 1911]

[PDF] x. Dąbrowski T. – Homilie na niedziele i uroczyste święta całego roku [Warszawa 1911]

Łatwy i przystępny dla ludu wykład perykopy ewangelijnej oraz prawd w niej zawartych, z zastosowaniem moralnem ku zbudowaniu czytelnika.

Czytaj dalej [PDF] x. Dąbrowski T. – Homilie na niedziele i uroczyste święta całego roku [Warszawa 1911]

[DJVU] x. Hattler – Dom Serca Jezusowego. Czytania nabożne dla wszystkich stanów z 122 illustracyami i ośmiu obrazkami kolorowymi [Mikołów 1905]

[DJVU] x. Hattler – Dom Serca Jezusowego. Czytania nabożne dla wszystkich stanów z 122 illustracyami i ośmiu obrazkami kolorowymi [Mikołów 1905]

Po prostu pragnę dom wasz przerobić na dom Chrystusowy; chcę prosić, chcę doradzać, iżbyście dom swój urządzili tak czyściuteńki, tak śliczniuchny, iżby Pan Jezus z wszystką miłością Swoją mógł u was zagościć, o domu waszym i o wszystkich mieszkańcach Jego mógł powiedzieć, co rzeczono było o kościele króla Salomona: Poświęciłem dom ten, któryś zbudował, abym tam położył imię moje na wieki, i będą tam oczy moje i serce moje po wszystkie dni.
Dom taki, dom urządzony według Serca Jezusowego, można słusznie nazwać: Domem Serca Jezusowego.

Czytaj dalej [DJVU] x. Hattler – Dom Serca Jezusowego. Czytania nabożne dla wszystkich stanów z 122 illustracyami i ośmiu obrazkami kolorowymi [Mikołów 1905]

[PDF] x. Bartynowski – Apologetyka podręczna. Obrona wiary katolickiej z odpowiedziami na zarzuty [Kraków 1916]

[PDF] x. Bartynowski – Apologetyka podręczna. Obrona wiary katolickiej z odpowiedziami na zarzuty [Kraków 1916]

Trudno wobec zarzutów bronić wiary, której podstaw się nie zna lub dobrze nie rozumie… Jak trwałość każdej budowy zależy od trwałości jej fundamentu, tak siła i stałość przekonań religijnych inteligentnego katolika, po łasce Bożej, zawisła od gruntownego zrozumienia prawd, stanowiących fundament na którym się opiera cała katolicka wiara. Kto te fundamentalne prawdy raz zgłębi i o nich rozumowo się przekona, ten zyska na zawsze dla swej wiary trwałą
i na rozumie opartą podstawę. Taki, choćby nawet nie umiał jakiejś dogmatycznej trudności rozwiązać, to w każdym razie będzie zdawał sobie sprawę, dlaczego po katolicku wierzy i najbardziej łudzące zarzuty nie zdołają osłabić zdobytego przekonania, że wiara katolicka jest postulatem rozumu.
Tymczasem, właśnie co do tych fundamentalnych i tak dla życia doniosłych prawd religijnych spotyka się u nas — jak doświadczenie uczy — grubą nieznajomość, nawet u ludzi skądinąd wykształconych.
Stąd wiara wielu słaba, powierzchowna i za lada zarzutem się chwieje, bo brak jej rozumowego fundamentu.

Czytaj dalej [PDF] x. Bartynowski – Apologetyka podręczna. Obrona wiary katolickiej z odpowiedziami na zarzuty [Kraków 1916]

[PDF] x. Grabowski G. – Miesiąc Maryi [Warszawa 1881]

[PDF] x. Grabowski G. – Miesiąc Marji [Warszawa 1881]

Jaka była przyczyna wprowadzenia nabożeństwa majowego?
Któżby się nie domyślił, że Kościół święty musiał mieć ważną pobudkę w urządzenia tych modłów. Wszakże wszystkie inne nabożeństwa do Najświętszej Marji Panny w skutek jakiejś potrzeby ustanowione zostały; wszakże Marja od osiemnastu wieków znana jest jako ucieczka i wspomożenie wiernych Chrystusowych. Dlatego, gdy źle było na świecie, gdy szatan coraz więcej rozszerzał swoje rządy wśród ludzi, do Marji się uciekano zawsze z pomyślnym skutkiem.

Czytaj dalej [PDF] x. Grabowski G. – Miesiąc Maryi [Warszawa 1881]

[PDF] x. Veit – Narzędzia męki Chrystusowej [Wilno 1842]

[PDF] Narzędzia męki Chrystusowej [Wilno 1842]

Weźcie Zbroję Bożą, ażebyście mogli oprzeć  się W dzień zły,  gdy Chrystus ucierpiał w ciele i wy tąż myślą uzbrójcie się. Jeśli będziemy rozpamiętywać cierpienia Jego, nauczymy się je zgłębiać i wystrzegać się tych narzędzi, które tak wieloraką nędzę przynoszą; a ponieważ Chrystus użył  ich w sprawie odkupu naszego, podają one nam dotąd naukę, jakim sposobem to zbawienie, które Chrystus dla nas pozyskał, znaleźć i wiernie dochować możemy.

Czytaj dalej [PDF] x. Veit – Narzędzia męki Chrystusowej [Wilno 1842]

[PDF] x. Pesch – Chrześcijańska filozofia życia T. 1 i 2 [Warszawa 1902]

[PDF] x. Pesch – Chrześcijańska filozofia życia T. 1 i 2 [Warszawa 1902]

Nie praktykowanie religii w życiu, przez pewną część naszego inteligentnego ogółu, nie pochodzi ze złej wiary, lecz z nieznajomości zasadniczych prawd religijnych. Ludziom tym się zdaje, że to co nazywamy religią, jest tylko zbiorem kategorycznych nakazów, nieopartych na żadnych głębszych racjach, lecz owszem, często przeciwnych rozumowi i niezgodnych z postępem nauki i z naturą ludzką.
Praca x. Pescha zbija właśnie znakomicie takie poglądy i dowodzi, że wszystko w religii ma głębokie uzasadnienie w rozumie, w naturze ludzkiej i w historyi; że wszystkie prawdy religijne, tak teoretyczne, jako też i praktyczne są ze sobą cudownie powiązane i zespolone: że obalenie jednej prawdy pociąga za sobą ruinę wszystkich.

Czytaj dalej [PDF] x. Pesch – Chrześcijańska filozofia życia T. 1 i 2 [Warszawa 1902]

[PDF] x. Krechowiecki – Nauki o Męce Pańskiej [Lwów 1875]

[PDF] x. Krechowiecki – Nauki o Męce Pańskiej [Lwów 1875]

O, wynijdźcie dusze chrześcijańskie, najdroższą krwią Pana zbawione, o córki prawdziwego Syonu, dziatki św. Kościoła, wynijdźcie z was samych, odrzućcie myśli, troski i uczucia świata, abyście się dziś na wyżyny wiary, do rozważania wielkiego dzieła męki i śmierci Chrystusa wznieść mogli.
Chodźcie a wstąpmy na górę pańską, do domu Boga Jakóbowego, bo oto czas zbawienny, oto dzień wielkich Jezusowych tajemnic. Cóż godniejszego ciągłej uwagi i rozmyślań naszych, w każdy czas, mówi l.eon Św., o zwłaszcza teraz, w ciągu Wielkiego Postu, byśmy tak krzyżując ciało nasze w umartwieniu i pokucie, łączyć się też duchem z krzyżem Pana mogli, i dzielić z Nim mękę w tej Św. epoce, która odtwarza przed nami to wszystko, co On wycierpiał i przebolał dla nas.

Czytaj dalej [PDF] x. Krechowiecki – Nauki o Męce Pańskiej [Lwów 1875]